vrijdag 15 februari 2013

WHO-curves




Toen Sam net was geboren en ik nog in het ziekenhuis lag, liep het niet zo lekker met de borstvoeding. Als in, er kwam geen druppel uit! Ik was erg onzeker of het allemaal wel goed ging met mijn kleine man. In het ziekenhuis werd hij steeds gewogen voor en na een voeding, zodoende wist ik precies hoeveel hij binnenkreeg. Thuis had ik natuurlijk geen babyweegschaal en moest ik er maar op vertrouwen dat het goed ging. Dat vond ik op z'n zachts gezegd erg moeilijk. Hoe wist ik dan of hij wel genoeg groeide?
Aangezien ik een nogal extreem geval was op de verlos- en kraamafdeling, had ik nogal wat aanloop van artsen en verpleegkundigen. Ik lag alleen op een kamer en ik had weinig aanspraak. In het begin kon ik niet eens geluid of licht verdragen dus ik vond het prima om in een donkere kamer in mijn eentje te liggen. Na een aantal dagen ging het echter een stuk beter met me en vond ik zo nu en dan wat gezelschap wel fijn. Wanneer het rustig was op de afdeling kwam er daarom wel eens een verpleegkundige bij mij op de kamer zitten. Een van die verpleegkundige wist heel veel van borstvoeding. Ze was niet de lactatiekundige van het ziekenhuis (die overigens ook fantastisch was...) maar had zelf elk van haar drie kinderen een jaar lang gevoed. En ze was daarnaast natuurlijk werkzaam op de kraamafdeling. Bij haar uitte ik dan ook mijn zorgen.
Deze verpleegkundige heeft mij samen met de lactatiekundige zoveel over borstvoeding geleerd. Deze vrouwen hebben mij echt het vertrouwen gegeven dat ik mijn kind kon voeden. Dat ik naar mijn lichaam en mijn baby moest luisteren en me niets moest aantrekken van bemoeienissen van buitenaf. Als ik voedde als Sam dat aangaf en er genoeg plas- en poepluiers waren, dan was het goed. Punt!
De dag voor ik vertrok gaf die verpleegkundige mij de tip om een groeicurve bij te houden op borstvoeding.com. Ze voorspelde me namelijk dat mijn zoon zich niet zou ontwikkelen volgens de curve van consultatiebureau. Daarnaast verwachtte zij een flinke dip in zijn curve rond de 4 maanden als ik volledig borstvoeding zou geven. (Dit is namelijk meestal het geval bij (rand)prematuren die uitsluitend borstvoeding krijgen.) Volgens haar kon het consultatiebureau daar wel eens moeilijk over gaan doen, terwijl het niet meer dan normaal was. Ze vertelde het me vooraf zodat ik niet in de stress zou schieten en vervolgens verkeerd advies zou gaan opvolgen.
Ik heb de raad van deze ervaren verpleegkundige en mama opgevolgd. Toen Sam een maand oud was, heb ik een account aangemaakt op borstvoeding.com en heb ik een curve aangemaakt. De voorspellingen die me in mijn kraamtijd werden gedaan, zijn uitgekomen. Sam groeide inderdaad niet volgens de curve van het consultatiebureau, zijn groei vertoonde een flinke dip met 4 maanden en op het consultatiebureau sloegen ze op tilt bij het aanschouwen van zijn afwijkende curve. Gelukkig was ik hierop voorbereid. Ik sloeg hun advies dus in de wind en ging gewoon op oude voet verder met het voeden op verzoek. Niets geen Nutrilon of een nachtvoeding invoeren terwijl mijn baby al maanden doorsliep! Met succes want drie weken later bleek Sam gewoon 600 gram te zijn aangekomen. Er was dus niets aan de hand.
Ik begon me te verdiepen in hoe dit mogelijk was. Het consultatiebureau is immers een autoriteit op het gebied van de ontwikkeling van baby's. Hoe kon het dat de mensen die daar werken dit niet weten? Ik ben erachter gekomen dat de curve die het consultatiebureau gebruikt, gebaseerd is op gemiddeldes. En laat het gemiddelde kind nu flesvoeding krijgen in plaats van borstvoeding. Daar is helemaal niets mis mee maar kinderen die flesvoeding krijgen, groeien anders dan kinderen die borstvoeding krijgen. Mijn borstgevoedde baby wordt dus vergeleken met baby's die flesvoeding krijgen en vervolgens wordt er gezegd dat zijn groei afwijkt. Ja dûhhh... Niet meer dan logisch! Dit is appels met peren vergelijken.
De curve die je op borstvoeding.com kunt bijhouden is de zogenaamde WHO-curve. Een curve die gebaseerd is op de gemiddelde groei van baby's die exclusief borstvoeding krijgen. Op deze manier kan er een goede vergelijking worden gemaakt van hoe je baby groeit ten opzichte van het gemiddelde. Sam zijn lijntje loopt, op de voorspelde dip bij 4 maanden na, net onder het gemiddelde. Helemaal prima dus! Zeker als je bedenkt dat hij met een groeiachterstand is geboren en uit een familie komt met heel veel kleine, slanke mensen.
Aangezien dit een redelijk onbekend fenomeen is, leek het me belangrijk om hier eens een blogje aan te wijden. Niet iedereen heeft namelijk het geluk een fantastische verpleegkundige te treffen die je wijst op de mogelijkheid van het bijhouden van een WHO-curve voor je kind. Ik heb deze curve onlangs geprint en meegenomen naar het consultatiebureau. Van de arts kreeg ik excuses en ze was heel blij dat ik het advies dat me daar eerder was gegeven niet had opgevolgd. Ondanks dat het me niet ging om het halen van mijn gelijk,voelde het toch aan als een kleine overwinning. Niet op het consultatiebureau maar op mezelf. Ik heb namelijk naar mijn instinct geluisterd en vertrouwd op mijn gevoel. Ik zag een tevreden, weldoorvoede baby en wist dat wat ik deed het juiste was. And I was right!

9 opmerkingen:

  1. Yep jammer he dat ze op het CB daar gewoon toeten of blazen van weten. Mooi lijntje hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn dat je zo goed werd geïnformeerd door de verpleegkundige. Interessant artikel, ik heb weer iets geleerd vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad een mooi lijntje! Ik weet door mijn moeder en tantes dat het CB zo op regeltjes gericht is, dat ze niet eens zien of het nou echt goed of slecht gaat met een kindje. Hier hebben ze vaak ook van die vrouwkes zitten die geen gevoel hebben om met mensen/kinderen om te gaan. Dan denk ik echt, kies een ander beroep!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het verschilt hier heel erg wie je treft. Met de arts kan ik goed praten maar ik heb nu al een aantal keer een verpleegkundige getroffen waar ik het echt niet goed mee kan vinden.

      Verwijderen
  4. Wat jammer, dat de curves daar alleen op flesvoeding gebaseerd zijn. Raar is eigenlijk een beter woord. Alsof iedereen maar op flesvoeding over moet stappen! Lekker je eigen plan trekken hoor! Sam doet het goed op jouw melk. Hij groeit goed, ziet er op de foto's uit als een happy baby dus helemaal prima dus! Jij weet zelf wel wat goed is voor je baby!

    Ps: Sorry voor late reactie, ik kan met mijn iphone niet op blogger blogs reageren :(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ik heb dit helaas moeten meemaken op het cb. Mijn tweede dochter was bij 3 maanden niet genoeg gegroeid. Van de verpleegkundige moest ik overstappen op flesvoeding. Gelukkig had ik ervaring en heb me hier niets van aangetrokken en lekker doorgegaan met de borstvoeding. De keer erop bij de arts was wel gegroeid! Ook ik geb dit besproken met de arts en hij gaf aan dat er een speciale curve moest komen voor borstvoeding! Als dit mijn eerste kindje zou zijn zou ik direct zijn gestopt! Gelukkig beide dames 8 maanden kunnen voeden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Even een vraagje; de WHO-curves houdt ik zelf ook bij. Maar waar had je de informatie gevonden over dat dipje? Onze baby boy is namelijk nu 4 maanden, en ja hoor, maar minimaal aangekomen sinds de vorige maand. Dus mag over twee weken weer langs komen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij op borstvoeding.com ergens. Sowieso als je even via google zoekt naar 4-maandendip krijg je heel veel hits. Onder andere van zwangerschapspagina. Het is een redelijk bekend iets. Succes! X

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...